En dur-skala består af syv toner arrangeret i et bestemt mønster af hel- og halvtoner. Formlen for en dur-skala er:
Hel – Hel – Halv – Hel – Hel – Hel – Halv
Hvis man starter på tonen C og følger denne formel, får man: C – D – E – F – G – A – B – C. Her er der ingen fortegn, hvilket gør C-Dur til den mest “rene” og ofte første skala, man lærer.
Skala | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | Fortegn |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
C-Dur (C Major) | C | D | E | F | G | A | B | 0 |
G-Dur (G Major) | G | A | B | C | D | E | F# | 1: F# |
D-Dur (D Major) | D | E | F# | G | A | B | C# | 2: F#,C# |
A-Dur (A Major) | A | B | C# | D | E | F# | G# | 3: F#,C#,G# |
E-Dur (E Major) | E | F# | G# | A | B | C# | D# | 4: F#,C#,G#,D# |
H-Dur (B Major) | B | C# | D# | E | F# | G# | A# | 5: F#,C#,G#,D#,A# |
fis-Dur (F# Major) | F# | G# | A# | B | C# | D# | E# | 6: F#,C#,G#,D#,A#,E# |
Ges-Dur (G♭ Major) | G♭ | A♭ | B♭ | C♭ | D♭ | E♭ | F | 6:G♭,A♭,B♭,C♭,D♭,E♭ |
Des-Dur (D♭ Major) | D♭ | E♭ | F | G♭ | A♭ | B♭ | C | 5:G♭,A♭,B♭,D♭,E♭ |
As-Dur (A♭ Major) | A♭ | B♭ | C | D♭ | E♭ | F | G | 4:A♭,B♭,D♭,E♭ |
Es-Dur (E♭ Major) | E♭ | F | G | A♭ | B♭ | C | D | 3:A♭,B♭,E♭ |
B-Dur (B♭ Major) | B♭ | C | D | E♭ | F | G | A | 2:B♭,E♭ |
F-Dur (F Major) | F | G | A | B♭ | C | D | E | 2:B♭ |
C-Dur er udgangspunktet for meget musikteori, fordi den ikke har nogen fortegn. Den bruges ofte til begyndere, da alle tangenter på klaveret er hvide. Lydmæssigt er den lys og neutral. Mange enkle melodier, børnesange og folkemelodier er i C-Dur.
G-Dur har ét kryds: F#. Den er meget brugt i folkemusik, pop og guitarspil, da åbne strenge på guitar passer godt til denne toneart. Lydkarakteren er varm og lys, og den bruges ofte til glade melodier.
D-Dur har to krydser: F# og C#. Den er populær i klassisk musik, folkemusik og orkesterværker. Violiner klinger særligt godt i D-Dur, da åbne strenge passer perfekt. Den har en klar og strålende klang.
A-Dur har tre krydser: F#, C# og G#. Den bruges ofte i rock, pop og country. På guitar føles A-Dur naturlig at spille. Klangmæssigt er den energisk og åben.
E-Dur har fire krydser: F#, C#, G# og D#. Den er meget brugt i guitarbaseret musik, da åbne strenge i E passer perfekt. Den har en lys, stærk og kraftfuld klang, velegnet til energiske sange.
H-Dur har fem krydser: F#, C#, G#, D# og A#. Den er mindre brugt i pop og rock, men forekommer ofte i klassiske værker og jazz. Den kan være teknisk udfordrende på visse instrumenter.
F-Dur har ét b: Bb. Den er meget brugt i kor- og blæsermusik. Den har en blød og varm klang og er let at synge i. Mange ballader og roligere musikstykker bruger F-Dur.
B♭-Dur har to b’er: Bb og Eb. Den er meget udbredt i jazz, brass bands og orkestermusik, især for blæseinstrumenter som trompet og klarinet. Klangmæssigt er den fyldig og rund.
E♭-Dur har tre b’er: Bb, Eb og Ab. Den bruges ofte i jazz, romantiske klassiske værker og blæserensembler. Den har en varm og rolig klang.
A♭-Dur har fire b’er: Bb, Eb, Ab og Db. Den bruges ofte i romantiske kompositioner og ballader. Klangmæssigt føles den blød og fyldig.
D♭-Dur har fem b’er: Bb, Eb, Ab, Db og Gb. Den forekommer i romantiske værker og giver en meget blød og rig tonefarve. Kan være teknisk krævende for visse instrumenter.
F#-Dur har seks krydser: F#, C#, G#, D#, A# og E#. Den bruges sjældnere, men kan give en strålende og intens klang. Meget brugt på guitar med capo eller i orkestermusik for strygere.
G♭-Dur er enharmonisk til F#-Dur (samme toner, skrevet anderledes). Den har seks b’er: Gb, Ab, Bb, Cb, Db, Eb. Den bruges ofte i klavermusik, da den passer naturligt til sorte tangenter.
Kvintcirklen er et værktøj i musikteori, der viser sammenhængen mellem tonearter og deres fortegn. Den fungerer som en rund “kortlægning” af dur- og mol-tonearter, hvor man bevæger sig i intervaller af kvinter (fem toner op eller ned).
Kvintcirklen bruges til at finde relaterede tonearter, modulere mellem dem og forstå akkordprogressioner. Den viser også, at mange tonearter er enharmoniske, dvs. de lyder ens, men skrives forskelligt (f.eks. F#-Dur og G♭-Dur).